Mozgóképi szövegekkel vagyunk körülvéve, ezért természetes, hogy a filmes eszközökkel készített anyagoknak helyük van az oktatásban, így a magyarórákon is. Az megszokott, hogy valamelyik drámai mű feldolgozásakor filmen nézzük meg az adott darabot vagy annak részleteit (élő színházi előadás híján, mert a dráma azért mégis előadásra szánt mű), ugyanakkor a tanárok között komoly vita tárgyát képezi az irodalmi művek (főleg regények) megfilmesített változatainak bemutatása. Én is úgy vélem, hogy egy filmadaptáció nem helyettesítheti az eredeti alkotás elolvasását, hiszen különböző kódrendszerük sajátosságaiból fakadóan más befogadói munkát igényel egy alapjában vizuális, tehát konkrét képekben mesélő film és egy absztrakt jelekkel, szavakkal üzenő szöveg értelmezése; éppen ezért izgalmas feladat lehet összehasonlítani őket.
Ezen az órán azt szeretném megmutatni a hallgatóknak, hogy a mozgóképi szövegek másképp is részét képezhetik a magyaróráknak, és olyan ötleteket adni nekik, amelyeket alkalmazhatnak majd tanításuk során. Reményeim szerint, ha megértik, hogy a mozgókép nem konkurenciánk, hanem segítőnk, akkor maguk is keresik majd az alkalmat ennek a lehetőségnek a felhasználására, illetve újabb és újabb alkalmazásokat találnak ki. A foglalkozás másik sarkalatos pontja annak tudatosítása, hogy a filmes szöveg nem csak vagy főleg nem illusztráció, hanem valamilyen probléma felvetését vagy megoldását szolgáló indukció, így nem helyettesíti a nyelvi jelekkel kommunikáló szövegeket. Fölösleges lenne azonban azt is tagadnunk, hogy egyre nagyobb kihívás számunkra a diákok érdeklődésének felkeltése és megtartása a hagyományos (esetleg csak verbális) eszközök alkalmazásával még az alapvetően nyelvi jelekkel megalkotott szövegekkel dolgozó magyarórákon is. Diákjaink nagyon sok mozgóképen alapuló szöveget (filmet, reklámot stb.) fogyasztanak, és annyira hozzászoktak ezek ingergazdagságához, hogy tőlünk is elvárják az élményszerűséget tanításunk során. A mozgóképi szövegek alkalmazásával természetesen nem a puszta szórakoztatás, hanem a gyönyörködtetve tanítás a célunk.
Letöltés |
Legfrissebb anyagok
- Bodó Jánosné: Változatok a sav-bázis reakciókra 2.
- Varga Judit: Kooperatív technikák alkalmazása a matematika tanításában
- Varga Andrásné: Utak a forráshoz
- Bálint Andrea: Drámajátékok az irodalomórán
- Magasi András: Audiovizuális eszközök használata a történelem órán
- Bodó Jánosné: Változatok a sav-bázis reakcióra 1.
- Hegyi Zsófia: Learning and practising vocabulary and grammar
- Rózsahegyi Ágnes: The song and the quiz: animal protection
- Bodó Jánosné: Redoxi-reakciók
- Bodó Jánosné: Halmazok fizikai tulajdonságai
Kategóriák
- Angol nyelv
- Angol nyelv
- Biológia
- Biológia
- Ének-zene
- Ének-zene
- Fényképes tanórák
- Fizika
- Földrajz
- Földrajz
- Informatika
- Irodalom
- Irodalom és dráma
- Kémia
- Kémia
- Könyvtárhasználat
- Matematika
- Matematika
- Matematika
- Módszerver
- Műszaki tantárgy
- Német nyelv
- Német nyelv
- Nincs kategorizálva
- Olasz nyelv
- Rajz-vizuális nevelés
- Szakmódszertan
- Technika
- Testnevelés
- Történelem
- Történelem
- Videós tanórák