Maul Borbála: Az avantgárd és a bauhaus – művészeti ágak találkozása az irodalomórán – múzeumi óra

Az avantgárd irányzatok és irodalom rendszerint a 12. évfolyam tananyagtartalmai közé sorolódik (hivatalosan a 11. évfolyam anyaga, de mindig átcsúszunk vele a következő évre.) A téma kitágítása a Bauhaus irányába „adta magát”, vagyis magától értetődő akkor, amikor a Pécs 2010 – Európa Kulturális Fővárosa programsorozat keretében egyedülálló kiállítást rendezett a város A művészettől az életig – Magyarok a Bauhausban címmel.

A Janus Pannonius Múzeumnak egyébként is gazdag kiállítási anyaga van modern magyar művészeti alkotásokból, s a téma feldolgozásakor máskor is elvittem tanítványaimat múzeumlátogatásra különböző feladatokkal, amelyek lehetőséget adtak mind az egyéni, mind a kooperatív munkára. A modul rendezésekor tűnt fel, hogy az adott tanegységben az irodalomhoz viszonyítva hangsúlyosabbak az alkalmazott művészetek (építészet, belső építészet, design, reklámgrafika), de ez adódik a Bauhaus művészeti elveiből, a „Bauhaus-szemléletből”. A téma feldolgozásában aktívan közreműködött Gosztola Judit magyar-esztétika szakos hallgató, aki tanítási gyakorlatát töltötte az iskolában, és az adott tanegységet tanította a 12. évfolyam magyar nyelvet és irodalmat emelt szinten tanuló diákjainak. Az óra természetesen egy időszaki kiállítás anyagát felhasználva készült – tehát egy az egyben nem ismételhető meg –, de egyfajta mintát nyújthat a múzeumi órák tervezéséhez.


Tanári modul

Tanulói modul

A letölthető anyagok megtekintéséhez Adobe Acrobat Reader szükséges. Innen letölthető!