Három romantikus alkotó egy-egy rövid versének értelmezése differenciálás és kooperatív tanulás módszerével dupla órán. A három költeményt (Heine: A dal szárnyára veszlek; Lermontov: Vitorla; Eminescu: A csillagig…) a diákok csoportmunka során tanári kalauzokkal önállóan értelmezik, majd munkájuk eredményét prezentálják. Cél a romantikus művek általános eszmei és poétikai jellemzőivel való elmélyült foglalkozás, a sajátosságok felismerése.
A differenciálás az órán homogén csoportalakítással valósul meg, a szövegválasztást a csoport képességei határozzák meg. Így Heine versét a gyengébb képességű, Eminescu művét a kicsit ügyesebb, míg Lermontov alkotását a jó elemző-értelmező képességű társaságok kapják. A csoportalakítás tanári tapasztalat függvénye.
A kooperatív tanulás és differenciálás módszere azért fontos és hasznos irodalomórán, mert a tanulók képességükhöz mérten dolgoznak (természetesen nem hangsúlyozzuk, hogy ki gyengébb vagy erősebb), mindenki alkot valamit, hiszen – bár segítő kérdéseket kapnak – csoporttársaikkal együtt, mégis önállóan értelmeznek egy ismeretlen irodalmi alkotást, küzdenek meg a mű által felvetett gondolatokkal, problémákkal, s végül a prezentáció során ők taníthatják meg társaiknak mindazt, amit találtak, tapasztaltak, gondoltak. A tanulók mind a munka, kutatás, mind a prezentációk során ráismernek önmaguk és társaik okosságára, jártasságára, ügyességére, s ez a pozitív élmény lendületet és kedvet ad más műalkotásokkal való foglalkozásra, illetve a közös munkára. Persze megvilágítja számukra az esetleges hiányosságokat, problémákat, többféle értelmezési stratégiákat, ami nyitottságra, továbbgondolásra s gondolkodásra bírhatja őket.
Tanári modul |
Tanulói modul |
A letölthető anyagok megtekintéséhez Adobe Acrobat Reader szükséges. Innen letölthető!
Legfrissebb anyagok
- Bodó Jánosné: Változatok a sav-bázis reakciókra 2.
- Varga Judit: Kooperatív technikák alkalmazása a matematika tanításában
- Varga Andrásné: Utak a forráshoz
- Bálint Andrea: Drámajátékok az irodalomórán
- Magasi András: Audiovizuális eszközök használata a történelem órán
- Bodó Jánosné: Változatok a sav-bázis reakcióra 1.
- Hegyi Zsófia: Learning and practising vocabulary and grammar
- Rózsahegyi Ágnes: The song and the quiz: animal protection
- Bodó Jánosné: Redoxi-reakciók
- Bodó Jánosné: Halmazok fizikai tulajdonságai
Kategóriák
- Angol nyelv
- Angol nyelv
- Biológia
- Biológia
- Ének-zene
- Ének-zene
- Fényképes tanórák
- Fizika
- Földrajz
- Földrajz
- Informatika
- Irodalom
- Irodalom és dráma
- Kémia
- Kémia
- Könyvtárhasználat
- Matematika
- Matematika
- Matematika
- Módszerver
- Műszaki tantárgy
- Német nyelv
- Német nyelv
- Nincs kategorizálva
- Olasz nyelv
- Rajz-vizuális nevelés
- Szakmódszertan
- Technika
- Testnevelés
- Történelem
- Történelem
- Videós tanórák