Molvayné Sárosi Eszter: Romantika a világirodalomban

Három romantikus alkotó egy-egy rövid versének értelmezése differenciálás és kooperatív tanulás módszerével dupla órán. A három költeményt (Heine: A dal szárnyára veszlek; Lermontov: Vitorla; Eminescu: A csillagig…) a diákok csoportmunka során tanári kalauzokkal önállóan értelmezik, majd munkájuk eredményét prezentálják. Cél a romantikus művek általános eszmei és poétikai jellemzőivel való elmélyült foglalkozás, a sajátosságok felismerése.
A differenciálás az órán homogén csoportalakítással valósul meg, a szövegválasztást a csoport képességei határozzák meg. Így Heine versét a gyengébb képességű, Eminescu művét a kicsit ügyesebb, míg Lermontov alkotását a jó elemző-értelmező képességű társaságok kapják. A csoportalakítás tanári tapasztalat függvénye.
A kooperatív tanulás és differenciálás módszere azért fontos és hasznos irodalomórán, mert a tanulók képességükhöz mérten dolgoznak (természetesen nem hangsúlyozzuk, hogy ki gyengébb vagy erősebb), mindenki alkot valamit, hiszen – bár segítő kérdéseket kapnak – csoporttársaikkal együtt, mégis önállóan értelmeznek egy ismeretlen irodalmi alkotást, küzdenek meg a mű által felvetett gondolatokkal, problémákkal, s végül a prezentáció során ők taníthatják meg társaiknak mindazt, amit találtak, tapasztaltak, gondoltak. A tanulók mind a munka, kutatás, mind a prezentációk során ráismernek önmaguk és társaik okosságára, jártasságára, ügyességére, s ez a pozitív élmény lendületet és kedvet ad más műalkotásokkal való foglalkozásra, illetve a közös munkára. Persze megvilágítja számukra az esetleges hiányosságokat, problémákat, többféle értelmezési stratégiákat, ami nyitottságra, továbbgondolásra s gondolkodásra bírhatja őket.


Tanári modul

Tanulói modul

A letölthető anyagok megtekintéséhez Adobe Acrobat Reader szükséges. Innen letölthető!